Daniela Šounová, Miroslav Švejda
Daniela Šounová, Miroslav Švejda (Smetana, Mozart, Bizet, Puccini, Dvořák, Gounod...)
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Marcely Lemariové k původnímu LP albu 8116 0218 "Daniela Šounová, Miroslav Švejda" vydanému v roce 1981v Pantonu a nyní vycházejícímu poprvé digitálně v Supraphonu:
Soprán DANIELY ŠOUNOVÉ označila nedávno kritika za jeden z nejhezčích hlasů v Národním divadle v současné době. Jeho krása tkví v osobitém tembru, lyrické měkkosti, uvolněné přirozenosti a lehkosti tvoření tónu. Lyričnost je dominantním rysem pěvecké i herecké osobnosti Daniely Šounové. Nic na tom nemění skutečnost, že se její repertoár stále víc rozšiřuje do oboru mladodramatického...Mládí, přirozený prostý projev i slovanský typ ji předurčily především pro dívčí role v českých operách. Vedle Mařenky, která patří k jejím nejlepším rolím (D.Šounová je laureátkou soutěže Pražského jara o nejlepší interpretaci této postavy) a kterou s úspěchem zpívala v Irsku v Dublinu, vytvořila Terinku v Jakobínu, Blaženku v Tajemství, Jitku v Daliboru. Jedna z jejích prvních rolí v Národním divadle byla Nataša v Prokofjevově Vojně a míru. Postupně se však rýsovaly stále širší možnosti mladé pěvkyně v cizím repertoáru: Micaela, Mimi, Liu. S velkým úspěchem zvládla Fiordiligi v Mozartově opeře Cosi fan tute...Další význačnou mozartovskou rolí D.Šounové je Elvíra v Donu Giovannim. V koncertním provedení Weberovy Euryanty zazpívala výborně titulní partii. I svou poetickou Agátou v Čarostřelci daleko překročila hranice oboru lyrických operních "naivek", stejně jako Evou ve Wagnerových Mistrech pěvcích. Umožňuje jí to vyzrávání jejího hlasu, neustálé zdokonalování pěvecké techniky...S každou rolí se prohlubuje niternost jejího projevu a obohacuje rejstřík výrazových možností V úsměvné a koketní Mirandolině B. Martinů dokázala přenést na jeviště svůj osobní smysl pro humor. V titulní roli Pauerovy Zuzany Vojířové ztvárnila všechny proměny dívčího a ženského nitra. V době, kdy se připravuje tato deska, studuje Daniela Šounová Smetanovu Vendulku a Janáčkovu Káťu Kabanovou. Její bezprostřední projev, prostý rutiny, neztrácí ani v dramatických partiích své lyrické kouzlo. Stejně tak si její hlas uchovává svou něhu a průzračnou čistotu, která se tak výborně a stále častěji uplatňuje i na koncertním podiu v oratorním stylu...
Tenorista Národního divadla MIROSLAV ŠVEJDA ..za deset let svého působení v ND vytvořil na 30 rolí. Jeho široký repertoár obsahuje partie lehkého i koloraturního oboru (jako je Almaviva v Lazebníku sevillském, mozartovské role - Ottavio, Tamino, Ferrando, Myslivečkův Tamerlan), lyrické či lyricko dramatické partie světového repertoáru (např. Rudolfa v Bohémě, vévodu v Rigolettu, Alfréda v Traviatě, Fausta, Lenského). Stylové a technické uchopení italských rolí zdokonaluje stážemi u prof. E. Campogallianiho. Ale stejně blízký je mu český repertoár smetanovské postavy (Jeník, Vít v Tajemství, Ladislav Podhajský, Jarek v Čertově stěně), Jiří v Dvořákově Jakobínu, Boris v Janáčkově Kátě Kabanové...S velkým zájmem se M. Švejda věnuje i koncertní činnosti v oboru staré hudby (Bach, Brixi, Lully, Rejcha) i v oblasti hudby soudobé (Orff, Boháč)...
Diskuze k albu