Různí interpreti
Československý jazz 1965
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře k původnímu LP albu DV 10213 vydanému Supraphonem v roce 1966 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Dobrou tradici všech ročníků gramofonových desek, v jejichž záhlaví je titul Československý jazz, byla vždy snaha vytvořit obraz vývoje jazzové hudby v našich zemích během údobí určeného letopočtem v titulu. Stejný má i tento snímek. Za poslední rok vzrostla interpretační úroveň československých jazzmenů, tvorba našich skladatelů se rozrostla o nová pozoruhodná díla. Přehlížíme-li však žeň roku 1965, neubráníme se rekapitulaci některých událostí, které ovlivnily její zrání a spoluvytvářely pro ni podmínky. V minulých letech získal československý jazz velmi dobré jméno za hranicemi; mluvilo se - i psalo - o československé jazzové škole...zamyslíme-li se nad vývojem v roce 1965, nemůžeme opomenout význam události, která je sice mimo kalendářní hranice období, jemuž věnujeme pozornost, ale měla pro ně zásadní důležitost - totiž I. mezinárorní festival jazzové hudby v Praze na přelomu října a listopadu 1964. Možnost poznání řady výborných, ba vynikajících ansámblů a hudebníků ze zahraničí a jejich živých výkonů, možnost konfrontace programových záměrů a interpretačních stylů - to vše mělo blahodárný vliv na náš jazzový vývoj v roce následujícím...vzrůstá význam jazz-klubů, které vykonaly a koanjí velmi užitečnou a záslužnou osvětovou a vzdělávací práci. Vzrůstá publicistika v jazzové oblasti - v tomto roce se připravuje k tisku náš první jazzový slovník, dr. Lubomír Dorůžka a Ivan Poledňák s epřipravují k napsání dějin zajju v našich zemích. Lom mei jazzem a populární hudbou se prohloubil právě v tomto období a s tíms ouvisí i diferenciace obecenstva. Na jazzových koncertech během sezóny publika ubylo, zato však vzrostla velmi výrazně kritéria. Prvně přijíždí do Prahy "papež" světového jazzu Louis Armstrong se svou skupinou All Stars, a právě jeho návštěva ovlivnila kvas našeho jazzu..Jeho demonstrace absolutní profesionální dokonalosti byla jakousi morální injekcí našim jazzmenům...Devizou, kterou se řídil výběr skladeb pro desku Československý jazz 1965, byla snaha ukázat jeho stav především v nahrávkách, v nichž se prvek kompoziční i interpretační spojuje v syntetický tvar. To znamená demostrovat horní sféru oblasti tvůrčí a zároveň špičky naší jazzové interpretace. V některých nahrávkách převažuje spíš druhý z těchto prvků, ale i tady platily určité zásadní limity kompoziční. Tato deska je jakousi vzorkovnicí plodů československé jazzové školy a sama o sobě dokazuje, že byť ta své jméno nezískala experimentátorskými výboji a objevitelskými činy, nechybí jí ani talentovanost ani odvaha k osobitému přístupu k různým proudům jazzové profese. Tím spíš, že v případě československých jazzmanů není tato odvaha bezhlavým gestem, ale projevem tvůrčí chutě, vyvěrající z tradičního muzikálního fondu, nápaditosti a přemýšlivosti, pro naše hudebníky typické už po staletí...
Diskuze k albu