Vladislav Bláha
Vladislav Bláha - kytara
Podobné tituly
Informace o albu
Komentář k původnímu LP albu 81 0679-1 vydanému Pantonem v roce 1986:
Kytarista VLADISLAV BLÁHA (*1957), který se představuje svým gramofonovým debutem, studoval v Brně u prof. Arnošta Sádlíka a ve Výmaru u prof. Rolanda Zimmera. Neobyčejná tónová kultivovanost a smysl pro uchopení vnitřního řádu skladeb vynesly VI. Bláhovi již řadu ocenění v mezinárodních soutěžích, když dalšími nespornými úspěchy se stala koncertní turné po socialistických zemích, ale i vystoupení ve Francii, Itálii a Řecku. Zájem úspěšného mladého interpreta se neomezuje na činnost sólistickou. Vl. Bláha se věnuje také komorní hře a spolupracuje s řadou skladatelů.
MARÍA MANUEL PONCE (1882-1948), mexický skladatel a klavírista vystudoval v Berlíně a Bologni. Zabýval se latinsko-americkým folklórem, jehož prvky a principy zužitkoval a domyslel ve svém díle, kde kytara má dominantní postavení. Ponceho skladby jsou ozdobou kytarových soutěží a festivalů, především sonáty, preludia nebo slavná Sonatina Meridionale. Koncert pro kytaru a orchestr (Concierto del sur) premiérovaný André Segoviou je invenčně bohatý, formálně sevřený a technicky skvěle vyřešený pokud jde o dynamickou a barevnou vyváženost mezi sólistickou a orchestrem. Ze snímku je zřejmé, jak výhodný prostor pro kytaristu plyne z opakovaně uplatňovaného principu dialogu mezi ním a jednotlivými nástroji nebo sekcemi doprovodného, ale rovnocenně zapojeného tělesa.
KAREL KOHOUT (1726-1784) pocházel z české hudebnické rodiny a stejně jako jeho otec a bratr byl uznávaným skladatelem a virtuózem na loutnu. Pro loutnu vytvořil též několik koncertů a tato gramofonová deska nabízí kytarovou transkripci jednoho z nich. Dílo přináší bohatou, výraznou hudbu. Vzniklo v době velkého slohového zlomu, a tak se tu na jedné straně ještě ozývají vlivy triové sonáty, na straně druhé se však zralou klasickou fakturou místy prodírá nejeden náznak připravujícího se romantismu.
Arnošt Košťál
Diskuze k albu